אחריות קבלנים ותוקפם במבנים משותפים

אחריות קבלנים ותוקפם במבנים משותפים

אחריות קבלן כוללת בתוכה אחריות  מסוגים שונים.

אחריות על עבודות אינסטלציה

אין מים חמים?

הקבלן אחראי  על צנרת המים במשך ארבע שנים מרגע המסירה, ולאחריהן עוד שלוש שנים של אחריות טעונת הוכחה.

דיירים  בבניינים משותפים אינם מודעים לתקופה בה הקבלן אחראי על חלקי הבניין השונים ומפספסים את זכותם לתיקונים.

אין מושג בחוק הנקרא 'שנת בדק'. החוק מכיר בשתי תקופות אחריות בלבד:

-התקופה הראשונה היא "תקופת בדק"

–  התקופה השנייה היא "תקופת אחריות".

ניתן לפנות לקבלן בדרישה לתיקונים לא רק בשנה הראשונה אלא גם בתקופת האחריות.

תקופות האחריות על ליקויי הבנייה, כמו גם שאר התחיבותו כלפי הדיירים רוכשי הדירות – מפורטות ב'חוק מכר (דירות) .

ובעדכון לחוק משנת 2011.

מהן למעשה תקופת האחריות ותקופת הבדק ומהם ההבדלים ביניהן?

להלן הליקויים וזמני האחריות

-רכיבי אלומיניום ופלסטיק בבניין :התקופה של האחריות  היא למהלך שנתיים.

-חיפוי חוץ: אחריות הקבלן בתקופת הבדק היא למשך שבע שנים.

התקופה של האחריות קבועה בת שלוש שנים המתווספת לכל תקופת בדק .

בתקופה זו האחריות שיש על הקבלן אינה חזקה ומחייבת כמו בתקופת הבדק.

כאשר דיירים יבקשו לתקן ליקויים שונים בבניין :

יהיו הם אלו שיצטרכו להוכיח כי אכן הליקוי לא נגרם על ידי הדיירים כתוצאה מהשימוש בבניין.

"שנת בדק", היא מושג פסיכולוגי בלבד

מושג זה הנמצא בשימוש הקבלנים  בנסיון לגרום  לדיירים לחשוב או להבין  שהאחריות היא לשנה אחת בלבד לחלון ההזדמנויות לדווח על כל הפגמים והתקלות בבניין.

נדגיש כי ספירת הזמן שחלף בין תאריך מסירת הבניין לדיירים ועד לדווח על הליקוים – נעצרת ברגע שהדיירים דיווחו על הליקוי.

גם אם הקבלן ידחה או יתמהמה עם ביצוע התיקון – האחריות לא תפחת בשל הזמן החולף.

 אחריות קבלן שלד

להלן נפרט את תקופות הבדק לגבי ליקויי הבניה השונים בבנין.

יש לשים לב כי כל תקופה  מסוימת יש עדכון ושינויים אנו מתייחסים משנת 2011  :

-כשל בתפקוד ובעמידות של מכונות  ודוודים – שלוש שנים;

– בריצוף וחיפוי פנים לרבות שקיעות ושחיקה – שנתיים;

– מסגרות ונגרות, לרבות אלומיניום ופלסטיק – שנתיים;

-מרצפות בקומת קרקע , בחניות, בפיתוח חצר, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין,

– ליקויים במשטחים מחומרי גימור שונים. לרבות שקיעות,– שלוש שנים

 "פיתוח חצר"

-כשל במערכות צנרת, לרבות מים, מערכת מרזבים, דלוחין וביוב – ארבע שנים; לעניין זה,

-כשל בתפקוד ובעמידות של מרכיבי מערכות הבידוד התרמי – שלוש שנים;

משטחים, קירות, גדרות, ובכלל זה מערכות מים, ביוב, ניקוז, חשמל, תאורה ותקשורת , רכיבים בנויים ומערכות;

-כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת-קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות, ארבע שנים;

– כל אי-התאמה אחרת שאינה אי-התאמה יסודית – שנה אחת.

-התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ – שבע שנים;

– סדקים ברוחב גדול מ-1.5 מ"מ ברכיבים לא נושאים – חמש שנים;

"כשל" – כישלון מלא או חלקי בתפקוד המוצר או המערכת;

"ליקוי" – ליקוי בתפקוד ובעמידות המוצר או המערכת, לרבות אי-שמירה על יציבות, שלמות, איכות ומראה, הן של כל מרכיב בנפרד והן של המכלול.

.

תקופת אחריות

בתקופה שלאחר תקופת הבדק הקבלן אחראי על התקלות,

גם אם מדובר על שימוש בחומרים שאינם איכותים מספיק או  שנעשתה עבודה שאינה מספיק איכותית.

חובת ההוכחה היא על הדייר בכך שעליו להראות כי הליקוי אכן נגרם מכך

ניתן לעשות זאת על ידי   שירות של בדק בית.

במידה ועברה תקופת האחריות יהיה על הקבלנים הרלוונטיים לטפל רק בליקויי אי יציבות או בכל הקשור בבטיחות של הבניין ואם ישנן בעיות בשלד או ביסוד הבניין או במידה  בבעיה שלא היה אפשרי לגלות אותה בשנים הראשונות לאחר המסירה.

איך מטפלים  בליקויים?

יש להוציא הודעה  לקבלן ולבקש כי יתקן התקלה או הליקוי,

חשוב לעשות את זה בטווח של שנה מהזמן בו נמסרה הדירה. חשוב לעשות זאת באופן מסודר ומפורט  ודוח בדק בית.

במידה והקבלן אינו לוקח את האחריות כמו שעליו לקחת על פי החוק, ישנה האפשרות לפנות אל רשם הקבלנים

ולהגיש תלונה או תביעה. אל תוותרו ותישאו בהוצאות שאינן באחריות שלכם. על הקבלן לעמוד בתקן  כפי שמוגנת בחוק המכר.

שתפו את הכתבה
פייסבוק
טוויטר
לינקדין
אימייל
טלגרם
WhatsApp

כתבות נוספות

לתיאום פגישת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים: